Monday, August 13, 2007

وبعدين

من فضلكم حد يرد عليا وبعدين لأمتي مش حراااااااام اللي بيحصل ده مش حرام
الذل والظلم اللي عيني عينك ومفيش حد بيتكلم مش حرام جلسة ورا جلسة ومفيش
حد بيتحرك مش حرام كل جلسة نروح المحكمة ونشوف آبائنا اللي عندنا أغلي من
أيحاجة في الدنيا نشفهم جوه القفص ومش قادرين نعمل حاجة يا جماعة حد يعبرني
وبعدين يا جماعة بلدنا جميلة بس الحرامية كتير والشرفاء مرمين في السجن مش
حرام مين يقول كده مين يصدق كده يا ناس يا عالم يا حقوق الإنسان أنتم فين وما
بقاش للإنسان أي قيمة أنتم فين والحقوق أصبحت للأقوي للي يمتلك السوط وبعدين
حد عنده رد يرد عليا من فضلكم يا جماعة انا والدي عنده 53 سنة لو اتحاكم هيخرج
وههوه عنده كام سنة بأي ذنب بأي جريمة إصلاح البلد ولا التغير ولا محاربة
الفساد ...... طبعا مفيش رد أنا عندي طلب ممكن أنا عايز الناس كلها تتكلم
كله يقول اللي عنده بكل حرية آخرتها ايه سجن سجان والله اللي يشوف الظلم
والفساد والسرقة ويخاف من السجان يبقي يستاهل اللي يحصله وهيفضل ياخد
علي دماغه لغاية ما يتباع في سقوقالعبيد أه سوق العبيد والله لو لقوا للشعب
بيعه ليبعوه يا ناس اتكلموا كفاية سكوت.

2 comments:

Anonymous said...

هنتكلم ... وبصوت عالي
وإذا كان اهالينا قد اعتقلوا فهذا هو ثمن حريتنا ولازم ربنا يبتلينا ليرى مين الصابر
وطالما اننا على الحق وماشيين عليه
يبقى احنا صابريين مهما عملوا

وماتناديش حقوق الانسان .. لانهم مش هيعملوا حاجة ... كله بلطجة

نادي ربنا اكيد هو اللي هيسمع

انا بعتبر كل المعتقلين اهلي لان ماليش حد معتقل

بس ربنا نظر الى اهالي المعتقلين فاختار منهم آبائكم وازواجكم ليبتليهم ويكفر عن ذنوبكم

ارجو من الله ان يفرج همكم

Anonymous said...

الواحد مبقاش ليه نفس يتكلم يا شوشة بقيت بتفرج على إللي بيحصل كإنه فيلم فعلا
دي مسخرة يا جدع